måndag 23 juni 2014

Flare rädslan/ Fear of a flare

Månad åtta är snart förbi och för att vara ärlig har jag dragit mig för att uppdatera. Jag har en rädsla att så fort jag skriver att huden är helt ok, till och med bättre än innan tsw, så kommer nästa stora flare. 

Helt läkt är jag inte, inte alls. Jag är fortfarande torr och huden blir lätt irriterad av mjukgörande. Därför försöker jag klara mig utan. Smörjer in ansiktet på morgonen och duttar ev. äppelcidervinäger och kokosolja på armar och vid veck. Jag pillar o klämmer mycket på sår o små kvisslor vilket inte underlättar läkningen. 
 
Saker som är helt normala nu: 
Sömnen  
Svettningar  
Humör  
Ork 
Inget ooze  
Sårläkning tar några dagar istället för veckor  
 
Saker som är mycket bättre men inte helt hundra än: 
Flagandet  
Kliandet  
Hudens egna produktion av olja 
Min inställning till tsw o livet
Huden är inte lika oförutsägbar
 
Så sammanfattningsvis, det har blivit så mycket bättre och det ÄR värt det! Jag är medveten om att min resa varit ganska enkel i jämförelse med många andra vilket jag är tacksam över.
Till er som precis börjat eller tvekar om ni ska börja TSW, gör det!! Det än liten tid av ert liv som ni offrar för att på lång sikt kunna slippa tänka på huden!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
Short in english:
I'm just over 8 months of TSW and to be honest I've been hesitating to write this update. I have this fear that a big flare will come just because I write something positive about my skin. I've heard so much about the dreaded 8-9 month flare...
My skin status now is a little bit dry and sensitive but way way better than before, probably at the same level as before TSW. I'm doing MW most of the time because my skin gets itchy if I use anything on it. Coconut oil and some ACV usually works well. I have a really bad habbit of picking scabs and small spots on my arms... It's not doing me any good!
 
Things that are back to normal:
Sleep
Shivering
Sweat
Mood
Energy
No ooze
 
Things that are better but not 100%:
Flaking
Itching
The skins ability to produce oil
My approach on life and tsw
My skin is less unpredictable 
 
To sum things up, everything is moving in the right direction and I don't regret doing this at all!
Down below is some photos from the other day after a microflare on my arms.
 
Lots of love to all you skin warrriors out there!! 
 
 
                                   Bilder från idag

Med lite mineralsmink i ansiktet










Fick en miniflare för några dagar sedan, innan dess var armarna ok




4 kommentarer:

  1. Helt otroligt! Grattis :-) Själv är man på dag 4....Känns som att belöningen är långt borta och naiv som jag är tycker jag att jag redan gjort framsteg... Men det är bara att kämpa vidare!

    SvaraRadera
  2. Tack! Huden går fortfarande upp och ner men så länge man känner att man gör framsteg så vet man att det kommer vara värt det.
    Hur går det för dig?? Har du startat en blogg? Bra sätt att rensa tankarna på och kanske även sprida ordet om TSW, eftersom det fortfarande är så tabu i Sverige.
    kram

    SvaraRadera
  3. Hej vad är tsw och flare? ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tsw står för topical steroid withdrawal och innebär att kroppen blivit beroende av kortison (vilket kan gå på bara några veckor) och den processen som sker när man helt slutar med det. Alla bilder i bloggen är hur jag sett ut när jag går igenom tsw. Flare är ett skor, när huden får ett utbrott och blir sämre.

      Radera