söndag 6 april 2014

6 månader snart, BILDER! (6 months soon, photos!)



Livet har snurrat på extremt fort de senaste månaderna!
Om jag börjar med huden så har det blivit mycket bättre den senaste månaden, sedan jag var hos homeopaten ungefär. Vet inte om det är ett sammanträffande eller om det har med att göra att jag nästan helt slutat med mjukgörande. Huden kändes alltid som bäst direkt efter duschen så jag skippade bara att smörja in mig en dag. Visst, jag blev lite torr men det kliade inte alls på samma sätt.

Detta kallas även moisture withdrawl (MW) på forumet. Det är många som har lovordat det förut jag har bara inte vågat tidigare!

Vad har mer hänt de senaste månaderna... jo jag har blivit spinninginstruktör, löpcoach, startat företag och hemsida! Och försökt träna för halvmaran som är om några veckor. Jag tänker fortfarande på vad jag äter och tar mina tillskott av superfoods och vitaminer/fetter men jag har ett mer avslappnat förhållande till både mat och dryck. Har till och med varit ute och druckit öl några ggr!

Jag känner inte att jag riktigt haft min andra flare än, bara microflares. Kommer den så kommer den, det är inte så mycket jag kan göra åt saken.

Här är ett citat som jag lever efter nu:

It is what it is. If things could be different, they would be. Trust that you are doing the best you can right now. Keep breathing. Keep moving forward. Keep dancing. There is beauty in this space if in between, too.

Jag skriver en snutt på engelska också för att jag ska kunna dela inlägget på ITSAN. 
Bilder längre ner!
 ..............................................................................................................................................................
In English 

My life has been moving so fast the last few months!

When it comes to my skin I've gotten so much better the past month, ever since I went to the Homeopath. Don't know if that is a coincidence or if it's due to the MW. I realized that my skin felt best right after I had a shower so I just wrapped myself up in my bathrobe after every shower and left it on for like an hour or so. The first 30 min was quite tough but then it got better and better. Didn't get those intense itch attacks I would get with the oils. I do have to use something for my face!
I know a lot of tsw sufferers recommended it before, I just didn't dare to try it!

What else happened.... Well I'm now a spinning instructor, running coach and I just started my own company and website! So it's been a busy couple of months so say the least. 
I guess my energy is back :) 

I don't believe I've had my dreaded second flare yet, only micro flares. There's nothing I can do really, if it happens it happens. 


For those who don't know my history... I started with steroids early, maybe at age 2-3. Used it for a few years, then had a few years off. Started again when I was 14... It got worse at 19 but I've always had periods where I've been free from eczema. Had no problems from age 24-26 but after moving back from a year in Canada the skin started acted really weird. I tried different diets like raw food and dairy free... nothing worked, just seemed to make things worse. Finally quit TS mid October 2013. Had a pretty rough first few months, with a sick leave for 2 months, but I believe I'm experiencing a mild TSW (compared to many others).

Here's a quote I live by now:

It is what it is. If things could be different, they would be. Trust that you are doing the best you can right now. Keep breathing. Keep moving forward. Keep dancing. There is beauty in this space if in between, too.


See my progress so far below (sorry for the bad quality)
     
Month 1, the worst face yet






Oh the neck, ouch!



Swollen eyes and bright red



Classic red sleave and patchy legs









Almost at month 6, bright sunlight







10 kommentarer:

  1. Wohoo grattis till snart 6 månader!! Fan va grym du är :-)
    Jag har inte heller haft mitt andra flare utan mer micro flares! Hoppas vi är skonade ;)
    Hörs snart igen!

    PS. 100 dagar för mig idag :) ds

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har använt kortison i typ 15 år, och är nu så jäkla trött på det :( Har inte använt kortison eller Protopic på 2 veckor nu och det är totalt kaos i ansiktet. Har det verkligen blivit bättre för dej utan några krämer? Hur gjorde du i början, sjukskrev du dig från jobbet? Ingen läkare går väl med på sjukskrivning för att man ska bli kortisonfri? Tränade du hela tiden? Massa frågor men hoppas på lite svar i denna djungel :) Mary

    SvaraRadera
  3. Hej Mary!
    Kul att du hittat hit och att du tagit ett bra beslut!!
    Att hitta stöd hos en läkare i den här frågan är svårt, speciellt hudläkare. Jag gick med på ljusbehandling och det var endast därför jag fick sjukskrivningen. Sen är min husläkare intresserad och hjälpte mig med min andra sjukskrivning. Jag va sjukskriven till och från under månad 1-3 och det var nog det bästa jag kunde ha gjort.
    För att svara på din fråga, JA det är så mycket bättre utan krämer!
    Jag smörjer knappt in mig alls på kroppen (med mjukgörande) och upplever att huden är mer "normal" nu än tidigare. Jag får torra fläckar som kommer och går men inte samma svåra eksem. Dessutom läker huden mycket snabbare än innan!
    Jag försökte träna för att inte bli knäpp men det gick knappt i början. Det gjorde så ont att röra på sig eftersom huden är så torr och tight. Jag höll mig mest till lugnare former av yoga. Nu, 7 mån in, kan jag leva som vanligt men jag räknar mig inte som "färdig" än.Du får gärna ställa så mycket frågor du vill! Jag vet hur skrämmande det känns i början. Du kommer bli bättre, det här är enda sättet! kram

    SvaraRadera
  4. Hej, tusen tusen tack för svar!

    Kom precis hem från hudläkaren med mer Protopic utskrivet. Suck. Vet inte om jag kan ta mig an den här utläkningsgrejen just nu, det är så dålig timing. Dock kommer det nog aldrig komma ett bra tillfälle för att se ut som hejkomochhjälpmig i ansiktet heller. Har varit utan både Protopic och Kortison i 3 veckor, så kanske bara borde fortsätta. Smörjer du ingenting alls i ansiktet? Blir så svårt att ha kundmöten och gå på fest och fungera som vanligt liksom..

    Som sagt tusen tack för svar och pepp, ska sluta tracka dej nu :)

    Mary

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet... det är det enda dom kan. De vill bara dölja och dämpa symptomen men vet inte om och vill inte låtsas om vad som händer på insidan. Jag har ju haft problem men både njurar, lever, binjurar och hormonbalansen sen jag slutade med kortison och protopic så det säger en del vad det ställer till med inuti kroppen. Vad jag vill säga med det är desto tidigare du slutar desto bättre! Du vet självklart själv vad som är bäst för dig men det är som sagt aldrig bra timing för något sånt här, till slut får man bara acceptera att man behöver ge kroppen tid att få bli "normal" igen. Antar att du varit inne och läst på itsan.org?
      Jo jag använder krämer i ansiktet, en som jag fått av min homeopat med ringblomma i sig och en med sheasmör från rawgaia.

      Du är välkommen att ställa vilka frågor du vill!

      Radera
  5. Hej Filippa!
    Längesen vi hördes, hur är det med dig?! Hur går allt?
    Snokade här ovan i kommentarerna att du har problem med hormonbalans, njurar, lever osv efter du slutat. Hur vet du det? Har du gjort nåt test eller känt att det är så bara? :)
    Kraaaam

    SvaraRadera
  6. Hej! Vad heter din Homeopat? Skulle gärna gå till hen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Marie Louise heter hon, gå in här www.inspira.cc så kan du hitta mer info :)
      Lycka till och berätta gärna vad du tycker!


      Radera
  7. Snälla ge oss en uppdatering på hur det går! Jag är inne på dag 2 nu tack vare din blogg. Jag har inte använt kortison konstant men alltid haft en tub hemma som jag använt då och då. I maj blev det sämre, har använt lite hydrokortison sedan dess och allt har blivit värre. Kan så lite göra så stor skada? Har suttit som klistrad vid datorn nu och läst på, hoppas det är RSS jag har och inte bara eksem. Du har gett mig hopp och jag är verkligen villig att gå igenom detta bara jag blir kvitt det! Kramar

    SvaraRadera
  8. Hej Cecilia!
    Jag hade precis tänkt på att göra en uppdatering och nu ligger en ute!
    Har du ett beroende så gör tyvärr lite kortison stor skada. Huden är ett organ och även fast man duttar på en liten yta så vill den ha mer och mer om den blivit beroende.
    Du kommer märka rätt snabbt om det är TSW du har eller inte.
    Hoppas mitt inlägg har gett dig lite hopp! maila mig gärna om du behöver stöd eller har frågor! filippish@gmail.com
    stor kram!!

    SvaraRadera