söndag 18 januari 2015

Just ezcema?

I'm happy last week is finally over. My emotions was on a rollercoaster ride with bad, dry, itchy skin and some severe PMS. I've heard that a lot of females can get a flare right before their period starts. 
I've never really experienced that before and never had a bad PMS like that. Well I guess TSW affects your hormone levels as well.
Don´t think that was "my second big flare", it was simply just a flare. Doing better now and my arms are slowly healing.

I realized something the other day after reading this, that improved the dryness quite a bit.
Before TSW I always moisturized right after taking a shower/bath, because it felt good. Never really thought about the fact that people with ezcema and atopic skin needs to be rehydrated by baths/showers and then to "lock" the moist in, apply moisturizers asap after. Since I've been trying to do MW (go without moisturizers) to help my skin get stronger I've become sooo dry most of the time. I almost forget that maybe I've come to a stage were is not that much TSW, more my atopic skin that needs some attention. Anyways, just some thoughts.

Here are some photos of my skin this week (flaring):





7 kommentarer:

  1. Jag funderar på å sluta använda kortisonkrämer och protopic på min treåriga dotter. Det jag funderar på är vad skulle man smörjt med när hennes eksem dök upp första gången?(som var i princip direkt vid födseln)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lina!
      Det är en bra fråga. Någon typ av mjukgörande som har läkande egenskaper. Barn påverkas väldigt mycket av det dom äter så man kanske ska testa att utesluta gluten eller mjölkprodukter en period och se om huden förbättras.
      Rawgaia är ett märke från England som gör veganska och ekologiska produkter, det finns en med hampa i som ska vara bra för eksemhud, men räkna med att det tar några veckor innan man ser förbättring. Annars sök på itsan.org under forum och det finns en hel sektion för föräldrar där. Hoppas du hittar något som hjälper din dotter (och inte innehåller kortison). kram

      Radera
  2. Hej!
    Det var länge sedan du bloggade nu. Väntar med spänning att få höra hur det går för dig. Vad smörjer du med?
    Själv är det 1, 5 år sedan jag slutade med all slags kortison. Jag är inte bra, har en hel del besvär med eksem och klåda på halsen och en fläck vid hö. tinning. Smörjer just nu med produkter från Mary Kay.
    Kram Helen Nilsson

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Det var länge sedan du bloggade nu. ser med spänning fram mot en uppdatering.
    Själv är det 17 månader sedan jag slutade med kortison. Jag är inte bra, men bättre. Har fortfarande besvär med torrhet och klåda på en fläck vid hö. tinning och på halsen. Smörjer just nu med produkter från Mary Kay.
    Hur går det för dig?
    MVH Helen Nilsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helen!
      Hoppas allt är bra med dig och läkningen går framåt. Själv tycker jag att det har stannat av lite.. solen hjälper helt klart men det är samma områden som krånglar fortfarande och jag har lätt att klia sönder huden. Smörjer med lite olika produkter, hittar ingen som funkar till 100%.
      Gör en liten uppdatering med bilder strax. kram

      Radera
  4. Hej! Hur går det för dig? Min hud blir allt bättre, trots vinter och kyla, och det känns underbart. Mary kay produkterna har gjort underverk med min hy.
    Med vänlig hälsning Helen Nilsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helen! Va härligt att höra!
      Jo men det är mycket bättre här med. Dock har jag fått konstiga utslag i ansiktet, runt hårfästet som sväller upp, jag kliar och de går hål som sen blir sårskorpor. Använder en mix av oljor på kroppen som har funkat jättebra! Kan visa axlar och armar utan problem vilket är en stor förändring mot innan tsw. Vilka områden är mest besvärliga? kram

      Radera